
”Jeg er ikke HR-jura specialist, jeg er leder. Vi har en HR-medarbejder, som tager sig af alt HR-jura, så jeg trækker bare på HR-medarbejderens viden, når det bliver nødvendigt.”
Ikke sjældent hører jeg dette fra ledere, og det er rigtigt, at lederen ikke skal være HR-jura specialist.
Men en HR-medarbejder er ikke nogen tankelæser. Hvis lederen ikke har et overblik over de juridiske spilleregler på arbejdspladsen, og derfor ikke reagerer i rette tid, så kan HR-medarbejderen være nok så dygtig, det nytter ikke noget. Lederens manglende viden på området betyder, at HR-medarbejderen skal brandslukke igen.
Som advokat oplever jeg ofte, at jeg skal brandslukke sammen med HR-medarbejdere og ledere. Brandslukningen bliver ofte for ressourcekrævende både menneskeligt og økonomisk, og resultatet oftest en lappeløsning, som langt fra er den bedste løsning for de involvererede parter.
Forebyg i stedet – klæd lederen på, skab en bedre ledelseskultur og spar penge. – Kontakt mig på na@naydin.dk, hvis du ønsker 1-1 sparring eller foredrag for ledere i HR-jura og Persondataret – også online.
Læs mere om mit onlinekursus – “13 HR-juridiske tips til lederen”
HR-JURIDISK TIP 1 TIL LEDEREN:
Vær på forkant – al personaleledelse starter og slutter med dig”
- Anerkend du spiller en nøglerolle i udøvelsen af god ledelse og overholdelse af HR-juraen – du er tættest på medarbejderen, ikke HR.
- Hav et overblik over HR-juraen og kend de juridiske muligheder, så du kan tænke den tidligt ind i forløbet og lede tydeligt.
- Sørg for skriftlig dokumentation.
Hvis du kan lide det, du læser, kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev her