Så skal arbejdsgiveren huske at varsle den 5. ferieuge, dvs. feriedage udover 20, afholdt senest i starten af november måned med en måneds varsel efter ferielovens regler. Således skal arbejdsgiveren sikre sig, at medarbejderen har holdt al sin ferie dvs. 25 feriedage i alt i ferieafholdelsesperioden, der udløber den 31. december 2021.
Det sker ofte, at arbejdsgiveren ikke får varslet den 5. ferieuge afholdt. Hvad sker der så?
- Der kan indgås en skriftlig aftale med medarbejderen om overførsel af den 5. ferieuge til den efterfølgende ferieafholdelsesperiode.
- Hvis ikke der kan indgås en aftale med medarbejderen om overførsel af den 5. ferieuge, så skal den 5. ferieuge udbetales til medarbejderen efter ferieafholdelsesperiodens udløb.
Herudover gælder det generelt, at det er en god ide, at arbejdsgiveren i efteråret gør status for hver enkelt medarbejders ferieregnskab med henblik på at få varslet afholdelse af al restferie dvs. 10 feriedage senest i starten af november måned.
HR-jura Community – Din livline
Bliv medlem af et uformelt og fortroligt netværk, hvor du løbende kan få både juridisk og praktisk hjælp inden for HR-jura – Så du kan komme i gang med, videre med eller afslutte din arbejdsopgave.
Du får meget for pengene i dette netværk, navnlig hvis du sammenligner med, hvad en advokat koster i timen. Se min video og læs mere her
Læs mine artikler om ferie
“Den nye ferielov træder snart i kraft – Husk at opdatere ansættelseskontrakterne”
“Ny ferielov – Hvad skal du vide og hvad skal du gøre”
HR-juridisk tip 9 til lederen; Send dine medarbejdere på ferie – også for din egen skyld”